Webdesign is online marketing

Webdesign is onderdeel van online marketing

Bij webdesign denk je waarschijnlijk eerder aan styling en gebruiksgemak dan aan online marketing. Logisch, maar onderschat de invloed die een goed ontworpen website op het aantal conversies heeft niet. Door juist gebruik van teksten, kleuren, opmaak en buttons spoor je de websitebezoeker aan contact op te nemen, een product/dienst af te nemen etc.

Goede vindbaarheid is het halve werk

Wat heb je aan een mooie website als niemand die kan vinden? Inderdaad, helemaal niets. Bij het ontwerpen van een website is het daarom zaak dat het design niet alleen mooi is, maar ook dat de code die zorgt voor het mooie design niet onnodig lang, groot en zwaar is. Dit geldt overigens ook voor de afbeeldingen; zorg dat ze niet groter zijn dan strikt noodzakelijk (150 kb voor normale afbeeldingen, 300 kb voor een header). En snelle website wordt hoger gerankt in Google. Ook belangrijk: zorg dat technisch de website in orde is, optimaliseer de pagina’s voor de juiste zoekwoorden en vul voor iedere pagina een meta-title en meta-description in.

 

Een duidelijk menu

Als bezoekers op de website komen, wil je dat ze blijven. Dat doen ze alleen als ze snel kunnen vinden waar ze naar zoeken. Een duidelijk, niet te uitgebreid menu helpt hierbij. Nog beter werkt het om ervoor te zorgen dat het menu bovenaan zichtbaar blijft als men over de website scrolt. Het belangrijkste in het menu is dat bezoekers altijd goed kunnen zien waar ze contact op kunnen nemen en eventueel de webshop kunnen bezoeken.

 

Leid mensen niet af met een grote header

Prachtig om op een website te komen met een beeldvullende, foto of video. Maar is het praktisch? Nee, dat niet. Op het moment dat iemand de website bezoekt ziet diegene namelijk alleen die foto en diegene moet altijd iets doen om meer te zien of te lezen. Of dat nu scrollen is of klikken. En als diegene dat niet doet, ben je je bezoeker direct alweer kwijt. Zonde. Bovendien vereist zo’n grote header een groot foto- of videobestand. Dit is funest voor de laadsnelheid van je pagina. Niet goed voor de SEO en ook de ongeduldige websitebezoeker haakt hierdoor af.

 

Kies de juiste kleuren in je webdesign

Je wilt niet dat als iemand je website bezoekt, ze direct hoofdpijn krijgen van de fluoriserende kleuren op de website. Over het algemeen vinden bezoekers het fijn om een overzichtelijke website te bezoeken en daar kun je met kleurgebruik goed op inspelen. Natuurlijk sluit je met de website aan op de brand-kleuren die je hebt, maar probeer er ook wat rustigere kleuren tussen te plaatsen als de hoofdkleuren te heftig zijn. Waar je juist wel opvallende kleuren voor kunt gebruiken zijn de buttons met call-to-actions. Dan kunnen de bezoekers ze niet missen en klikken ze vaker.

 

Tekst en afbeeldingen

Mensen zijn lui. Daarom is het de bedoeling om op een website zo veel mogelijk informatie te geven met zo min mogelijk tekst. Schrijf to the point, maar niet te statisch. Schrijf zoals je tegen iemand zou praten. Je kunt ook afbeeldingen en visuals gebruiken om informatie te geven en om sfeer te creëeren op de website. Door tekst en afbeeldingen af te wisselen, een opvallend (maar goed leesbaar!) lettertype te kiezen en genoeg tussenkoppen te gebruiken, houd je de aandacht van de websitebezoeker langer vast.

 

Plaats voldoende call-to-actions

Online marketing draait natuurlijk om conversies. En hoe zorg je daarvoor? Duidelijke call-to-actions. Niet alleen in je berichtgeving op social media, nieuwsbrieven en advertenties in Google. Maar zeker ook op de website! Met duidelijke buttons met teksten als “Neem contact op”, “Vraag de brochure aan” of “Ga naar de webshop” stuur je de websitebezoeker gemakkelijk de goede kant op!

 

 

Wil je alles leren over de relatie tussen webdesign en online marketing?

Neem contact op met Joosje voor meer informatie over onze opleiding online marketing. Bel of mail haar via 070 322 90 83 of info@sociallane.nl.

Joosje Bellaart, accountmanager