Verschil tussen seo en sea

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Vakjargon. Hartstikke leuk voor de professionals, maar voor anderen niet zo gemakkelijk te begrijpen. En als dat jargon dan ook nog bestaat uit afkortingen die enorm op elkaar lijken, dan wordt het helemaal lastig. Daarom leggen we in deze blog het verschil tussen SEO en SEA uit.

Zoekmachine-marketing (SEM)

Als je een website hebt, is het van belang dat deze gevonden wordt door Google. Ervoor zorgen dat dit gebeurt, heet zoekmachine-marketing. Ook wel SEM (search engine marketing) genoemd. Dit kan op twee manieren, gratis (SEO) en betaald (SEA).

 

Zoekmachine-optimalisatie (SEO)

Op de lange termijn is SEO (search engine optimization), ook wel zoekmachine-optimalisatie belangrijk om gevonden te worden in Google. Door de juiste termen in je koppen en teksten te gebruiken, krijgt Google een idee waar een tekst over gaat. Op basis daarvan wordt de webpagina getoond in de zoekresultaten in Google. Je website staat dan tussen de organische zoekresultaten. Hier heb je wel geduld voor nodig. Er kan maanden overheen gaan voordat je een duidelijke stijging ziet in je positie in Google op bepaalde zoekwoorden.

Niet alleen het gebruik van de zoektermen is belangrijk. Google kijkt ook naar je website als geheel. Wordt er regelmatig iets aan toegevoegd/gewijzigd? Dan is het een levende website en daarom interessanter. Hoe is de structuur van de website? Worden er genoeg interne linkjes gebruikt om een mooi “web” te vormen? Dit zijn allemaal dingen om aan te werken voor een goed vindbare website.

 

Zoekmachine-adverteren (SEA)

Zeker bij nieuwe websites is de organische vindbaarheid nog niet altijd goed. Dit heeft tijd nodig. Daarom kan het handig zijn om Google Ads in te zetten. Door op een zoekmachine te adverteren (dit noemen we SEA, ook wel search engine advertising), kun je direct goed gevonden worden op bepaalde zoektermen. Je betaalt hiervoor per klik naar je website.
Door campagnes te maken op Google Ads, kun je bepaalde pagina’s van de website goed vindbaar maken in de advertenties van Google. Je geeft verschillende zoekwoorden en zoektermen op waar de pagina op gevonden moet worden, je kiest een biedstrategie en je schrijft de advertenties. Als je genoeg biedt en de inhoud van je pagina is relevant genoeg voor de zoekwoorden die je opgeeft, kom je met je advertentie bovenaan de zoekresultaten te staan op Google.

Wil meer leren over het verschil tussen SEO en SEA?

Joosje geeft je graag meer informatie over onze cursussen SEO en SEA of over de gehele opleiding tot online marketeer. Bel of mail haar via 070 322 90 83 of info@sociallane.nl.

Joosje Bellaart, accountmanager