Social media in de praktijk brengen

Marketing via social media in de praktijk brengen

Bijna iedereen heeft als persoon wel ergens een account op social media. Misschien zit je wel op Facebook om contact te houden met je vrienden, op LinkedIn om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws uit je branche of op Instagram omdat je gek bent op visuele content. Maar social media inzetten voor marketingdoeleinden is wel even iets anders.

Op welk kanalen zit je doelgroep?

Om te beginnen is het van belang om te weten wie je wilt bereiken met je marketing. Als je de doelgroep uiteen hebt gezet en persona’s hebt gemaakt, weet je ook welke social media je doelgroep gebruikt. Focus je met je online marketing op die kanalen. Je hoeft niet op elk kanaal te zitten, als je maar daar bent, waar je doelgroep ook is.

 

Doelstellingen voor het gebruik van social media

Net als met iedere andere vorm van marketing, is het ook met de inzet van social media zo dat je eerst je doelstellingen op orde moet hebben. Zet je het kanaal in voor meer naamsbekendheid, een grotere community of juist meer websitebezoekers? Je kunt ook best voor meerdere doelstellingen kiezen. Pas je content vervolgens aan op de doelstelling die je ermee wilt bereiken. En onthoud: één doelstelling per bericht. Dus óf naamsbekendheid, óf websitebezoekers…

 

Welke content is geschikt voor welke social media?

Niet ieder social medium leent zich voor dezelfde content. Het is daarom niet alleen belangrijk om te weten wie je wilt bereiken, maar ook via welke weg je dit doet. Op LinkedIn werkt zakelijke content het beste, maar op Instagram en Facebook zitten mensen meer in privésferen en voor ontspanning. De content daar mag dus best ietsje luchtiger zijn.

 

Tijd om je kennis over social media in de praktijk te brengen!

Nadat je een uitgebreid overzicht hebt van je doelgroep, doelen en de kenmerken van de verschillende social media, is het tijd om te gaan uitproberen. Want de theorie is leuk, maar pas in de praktijk kom je erachter wat écht werkt. Succes!

 

Wil jij meer leren over de inzet van social media voor marketingdoeleinden?

Neem contact op met onze accountmanager, dan vertelt zij je alles wat je moet weten over onze cursus social media of onze opleiding tot online marketeer. Bel of mail Joosje via 070 322 90 83 of info@sociallane.nl.

Joosje Bellaart, accountmanager