Nieuw: Google Web Stories

Nieuw: Google Web Stories

Op social media zijn ze razend populair, de Stories. Na Facebook en Instagram, is ook LinkedIn er korte tijd geleden mee begonnen. Google kon natuurlijk niet achterblijven en introduceert nu Google Web Stories. En dat ziet er als volgt uit.

Voorbeeld Google Web Stories

Zo ziet een zoekresultaat in Google met Web Stories eruit.

SEO verbeteren met Google Web Stories

Google merkte op dat het doorklikken van verschillende afbeeldingen en animaties of natuurlijk video’s goed in de smaak valt bij internetgebruikers. Bij Google Web Stories gaat het, anders dan op social media, om vindbaarheid. Daar waar je op social media vooral Stories maakt voor je huidige volgers, doe je dit voor Google om gevonden te worden (SEO).

Gebruik weinig links

Google wil relevante content laten zien. Een verkapte advertentie valt daar niet onder. Google wil met Web Stories dat mensen een verhaal vertellen en informatie geven in een beperkt aantal slides (tussen de 5 en de 30). Een Web Story wordt dus als relevanter gezien als je er geen, of niet meer dan één, een link in zet.

Een Google Web Story optimaliseren

Google geeft een aantal tips om een Web Story beter vindbaar te maken. Zo zeggen ze dat je de titel beter korter dan 40 tekens kunt houden. En het aantal tekens per slide onder de 200. Bij gebruik van video, wat ze aanraden om te doen, zeggen ze dat 15 seconde per slide de beste lengte is. Ook raadt Google aan om je Web Story te testen in de AMP-tester, om zeker te weten dat je verhaal goed wordt geïndexeerd.

 

Langer dan 24 uur beschikbaar

Een belangrijk kenmerk van de Stories op social media, is dat ze na 24 uur vanzelf verdwijnen. Bij Google Web Stories is dat niet het geval. Integendeel zelfs. Omdat het gaat om content die in potentie als zoekresultaat getoond kan worden in Google, zal deze juist niet in de eerste 24 uur het beste worden opgepakt door Google. SEO kost namelijk tijd. De kans dat je op de lange termijn hoog in de zoekresultaten op Google komt met een Web story is groter.

 

Zo maak je Google Web Stories

Voor WordPress is een handige plug-in ontwikkeld om Web Stories te maken. Dat wijst zich vanzelf. Voor websites die niet gemaakt zijn in WordPress is het ook mogelijk om Web Stories te maken. Ze zijn namelijk gemaakt via AMP-technologie. Dat houdt in dat er voor elk CMS een mogelijkheid is om met deze nieuwe manier van content maken aan de slag te gaan.

 

Wil jij meer leren over de mogelijkheden in Google?

We bieden een cursus SEO, cursus SEA en een volledige opleiding online marketing. Bel of mail Joosje via 070 322 90 83 of info@sociallane.nl voor meer informatie.

Joosje Bellaart, accountmanager