Google Analytics - conversies social ads

Hoe meet je conversies vanuit social ads? Met UTM-tags!

In Google Analytics kun je heel mooi op een rijtje zien welke klikken en conversies er vanuit welk medium zijn gekomen. Komen ze uit Google Ads, organische zoekresultaten, van social media, via een verwijzing of hebben ze direct de URL ingetypt? Maar automatisch meten of een klik of conversie vanuit social ads komt, dat doet Google Analytics niet. Gelukkig is het heel simpel om te zorgen dat Google Analytics het wél meet.

Wat zijn UTM-tags?

Door UTM-tags toe te voegen aan de link in je advertentie op social media, ziet Google Analytics dat de websiteklik vanuit de advertentie komt. Maar hoe dan? De kern van het verhaal is dat je informatie over het sociale medium (Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter etc.), over de campagnebron (social ads) en over de campagne zelf (campagne naam) in de URL zet.

 

Hoe bouw je een URL op met UTM-tags?

Na de link die je wilt gebruiken voor je advertentie komt nog een stukje “code” voor Google Analytics. Deze ziet er als volgt uit:
/?utm_source=Facebook&utm_medium=social_ads&utm_campaign=naam_van_de_campagne. Je kunt deze toevoeging elke keer handmatig invullen, maar dat is niet aan te raden. Je hebt online ook verschillende UTM builders of Campaign UTL builders, waarbij je verschillende vakjes invult en de URL automatisch wordt gegenereerd naar aanleiding van de door jou ingevulde gegevens.

 

De resultaten netjes in Google Analytics

Google Analytics kan door de UTM-tags precies zien van welk sociaal medium en uit welke campagne de klikken en conversies komen. Via Acquisitie en Conversies kun je in Google Analytics achterhalen welke klikken en conversies uit de verschillende campagnes op social media komen.

Wil je alles leren over marketing op social media?

Neem contact op met Joosje voor meer informatie over onze opleiding online marketing en cursus social media. Bel of mail haar via 070 322 90 83 of info@sociallane.nl.

Joosje Bellaart, accountmanager